۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۱
کد خبر: ۵۶۴۳۳۴
آیت الله خرازی:

جامعه اسلامی نباید از آداب و رسوم بیگانگان تبعیت کند | مسؤولان برای رفع مشکلات جوانان چاره جدی بیندیشند

عضو جامعه مدرسین با اشاره به مشکلات جوانان به ویژه در زمینه ازدواج، از مسؤولان و خانواده ها خواست که برای رفع مشکلات جوانان چاره اندیشی جدی کنند.
آیت الله خرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محسن خرازی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق خود با ابراز نگرانی و تأسف از مشکلات جوانان خاطرنشان کرد: متأسفانه زمان ازدواج بسیاری از جوانان گذشته اما نمی توانند ازدواج کنند، بخشی از علت این مشکل مربوط به توقعات بالا و عدم قناعت است و این روند به فرهنگ تبدیل شده است، این فرهنگ مشکلات بسیاری ایجاد می کند؛ بر اساس دستورات اسلامی با تلاش و ایمان با زندگی ها را ساخت.

وی اضافه کرد: نباید از آداب و رسوم بیگانگان تبعیت کرد چرا که این مسائل جوانان را دچار مشکل جدی می کند، متأسفانه امروزه سخت گیری های بی جایی در مسأله ازدواج جوانان وجود دارد، ما برای جوانان غصه می خوریم و امیدواریم که با همت خانواده ها و مسؤولان این مشکلات سریعتر حل شود.

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود به آیاتی از سوره اعراف اشاره کرد و گفت: انسان باید مراقب باشد که در برابر حرکت های شیطانی زمین نخورد بلکه باید مقابله کند.

وی افزود: انسان در چنین شرایطی باید به خدا پناه ببرد، توبه مکرر و بدون عمل حکم مسخره کردن را دارد چون انسان در زبان ادعایی دارد اما در عمل به گونه ای دیگر است، استغفار انسان باید همراه با جبران اشتباه باشد، در ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان استغفار کردن زیاد توصیه شده است و این ماه ها فرصت عالی رهایی از بند گناهان است.

آیت الله خرازی با بیان این که انسان باید در ماه مبارک رمضان از گناهان رها شده و به سوی خداوند بازگردد، اظهار داشت: کسانی که تقوا پیشه می کنند اگر شیطان به سراغ آن ها برود فورا به یاد خدا می افتند و از راه خلاف باز می گردند، افراد متقی چون بصیرت دارند می توانند راه صحیح را در پیش بگیرند.

وی ادامه داد: انسان نباید خود را آلوده به گناهان کند اما اگر کسی آلوده به گناهی شد باید سریع از مسیر خلاف بازگردد و به راه نادرست خود ادامه ندهد، برگشتن انسان از راه خلاف به این است که در عمل پشیمانی خود را اثبات کرده و توبه کند، غفلت انسان از یاد خدا سبب گرفتار شدن به گناهان می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در وجود انسان یک جنگ داخلی وجود دارد که ادامه دار است، ابراز داشت: در یک سو نفس اماره وجود دارد و در طرف دیگر عقل الهی هست که انسان را به خیر و شر دعوت می کنند، در جنگ بین نفس و عقل کسانی برنده هستند که مطابق عقل و دستورات الهی عمل می کنند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که همه چیز ما از اهل بیت(ع) است، عنوان کرد: اگر احکام، دستورات و اخلاقیات خوب داریم از اهل بیت(ع) است، مسلمین باید اخلاقیات خود را با اخلاقیات پیامبر اکرم(ص) تطبیق دهند، تعریف های دیگران برای انسان ارزشی ندارد و چیزی از آن در نمی آید، اگر انسان کار کرده باشد جان او از اهل بیت(ع) تبعیت کرده و شکوفا می شود.

آیت الله خرازی همچنین به بیان توصیه های برای بهره بیشتر از ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: تلاوت قرآن کریم و تأمل در آن از اموری است که برای ماه مبارک بسیار توصیه شده چرا که انس با قرآن کریم روح انسان را زنده می کند، انسان می تواند در وقت مناسب و با توجه قرائت با تأمل قرآن را داشته باشد، پرداختن به قرآن در ماه مبارک رمضان برکت زندگی انسات را افزایش می دهد.

وی افزود: رعایت تقوا یکی از راه های تقرب به خداوند متعال است که انسان را زنده می کند، امیدواریم که همه با بهره گیری از فرصت ناب ماه مبارک رمضان کمال توفیق را داشته باشند؛ امروز در زمان سختی قرار داریم و تا می توانید دعا کنید که خداوند متعال مسلمین و مؤمنین را از این زمان سخت عبور دهد،‌ تا می توانید رهبر معظم انقلاب و مراجع را دعا کنید تا بتوانند با عنایات الهی ملت را از مشکلات عبور دهند./۱۳۲۳/

ارسال نظرات